بهترین روش برای شستن لباس‌های بافتنی و پشمی

کم کم با نزدیک شدن فصل سرما، لباس های بافتنی و پشمی به میدان می آیند و مورد استفاده افراد زیادی قرار می گیرند. از این رو مانند بقیه لباس ها نیاز به شستن و لکه گیری کردن پیدا خواهند کرد. در واقع شستن لباس های بافتنی و پشمی از جمله لباس های حساسی هستند، که روش شستن آن ها تا حدی با لباس های دیگر متفاوت است  و نیاز به دقت و توجه بیشتری دارد. چرا که الیاف پشم طبیعی هستند و جنس متفاوتی نسبت به الیاف دیگر دارند، که آسیب پذیر بودن آن ها را بیشتر می کند. به علاوه اگر شستن این لباس ها به طور صحیح انجام نشود، ممکن است سایز آن ها تغییر کند و کوچک شود. لذا ما در این مقاله تصمیم گرفته ایم، تا بهترین روش شستن لباس های بافتنی و پشمی را با دست و ماشین لباسشویی در اختیار شما عزیزان قرار بدهیم و بهترین راهنما در این خصوص باشیم.

روش شستن لباس‌های بافتنی و پشمی با ماشین لباسشویی

برای شستن لباس هایی از این قبیل به وسیله ماشین لباسشویی، بهتر است که مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

مرحله اول: قبل از این که لباس های بافت و پشمی را درون لباسشویی قرار بدهید، بهتر است که ابتدا برچسب مراقبتی آن را به دقت بخوانید و دما و روش مناسب شستشو را بر اساس آن ها پیدا کنید. سپس یک شوینده با فرمول مناسب که بدون آنزیم بوده و ملایم باشد، برای فرآیند شستشو انتخاب شود.

مرحله دوم: در صورتی که دستگاه شما تنظیمات خاصی برای شستن لباس های بافتنی و پشمی دارد، از آن استفاده کنید و یا لباسشویی را روی تنظیمات hand wash قرار بدهید. اگر ماشین لباسشویی شما دارای چنین تنظیماتی نباشد، بهتر است که درجه آن را در پایین ترین حالت ممکن قرار دهید. چون که چرخیدن سریع به لباس های شما به شدت آسیب می رساند.

مرحله سوم: بعد از این که کار شستن لباس ها به پایان رسید، از خشک کن دستگاه استفاده نکنید و لباس ها را از ماشین بیرون بیاورید. سپس آن ها را با دست آرام فشار دهید، تا آب اضافی آن ها خارج شود. برای این که آب این لباس ها بهتر گرفته شود، آن ها را روی یک حوله تمیز پهن کنید و بعد حوله را همرا با لباس رول کنید.

مرحله چهارم: به طور حتم از آویزان کردن لباس های بافتنی و پشمی خودداری کنید. چرا که این لباس ها با خیس شدن وزن زیادی را به الیاف لباس وارد می کنند. پس بهتر است که لباس ها را به طور افقی روی سطحی تمیز قرا دهید، تا به تدریج و با جریان هوا به خوبی خشک شوند.

روش شستن لباس های بافتنی و پشمی با دست

اگر واقعیت را بپرسید، بهترین روش شستن لباس های پشمی و بافتنی که عمر لباس ها را نیز بالا می برد، شستن آن ها با دست می باشد. برای شستن این لباس ها با دست، باید مراحل زیر را رعایت کنید.

مرحله اول: ابتدا یک تشت بزرگ را از آب ولرم با دمای حداکثر ۳۵ درجه پر کنید. سپس کمی شوینده ملایم فاقد آنزیم، مایع ظرفشویی و یا شامپوی ملایم را درون تشت آب بریزید. دقت داشته باشید، که میزان شوینده باید مناسب باشد.

مرحله دوم: لباس ها را به آرامی دورن آب بگذارید و اجازه بدهید تا چند دقیقه خیس بخورند.

مرحله سوم: حالا نوبت آن فرا رسیده است، که با دست آرام دست کشیدن روی سطح لباس آن را تمیز کنید. لازم به ذکر است که از چنگ زدن و مالیدن چنین لباس هایی باید اجتناب شود.

مرحله چهارم: برای آبکشی کردن لباس ها باید آب تشت را به طور کامل خالی کنید و مجددا آب تمیزی را جایگزین آن نمایید. سپس با ماساژ دادن آرام لباس ها را آبکشی نمایید.

مرحله پنجم: در این مرحله برای خشک کردن لباس به هیچ عنوان آن ها را مچاله نکنید و نچلانید، چرا که این کار بافت لباس را به هم می زند.

مرحله ششم: همانند شستن لباس های بافت و پشم با ماشین لباسشویی، برای این که آب این لباس ها بهتر گرفته شود، آن ها را روی یک حوله تمیز پهن کنید و بعد حوله را همرا با لباس رول کنید.

مرحله آخر: توجه داشته باشید که حوله می تواند رطوبت اضافی لباس ها را بگیرد ولی آن ها را به طور کامل خشک نمی کند. بنابراین بهتر است که در آخر کار لباس را برعکس کنید و روی سطحی صاف در هوای آزاد پهن کنید. انجام این کار سبب می شود، تا لباس های شما بدون کمترین آسیب خشک و تمیز شوند.

نکات مهم در خصوص لباس های بافتنی و پشمی

  • برای خشک کردن این لباس ها به هیچ عنوان از نور مستقیم آفتاب و وسایل گرمایشی مانند بخاری، شومینه، رادیاتور و … کمک نگیرید.
  • مانند هر لباس دیگری نباید برای شستن لباس های پشمی و بافتنی از هر شوینده ای استفاده کرد.
  • برای شستن لباس های پشم و بافت، استفاده از شوینده های مایع و ملایم در تمیز کنندگی تاثیر بسیار زیادی دارد. اما استفاده بیش از حد آن نیز توصیه نمی شود.
  • قبل از شستن لباس ها با ماشین لباسشویی، بهتر است که ابتدا برچسب مراقبتی آن را با دقت بخوانید.
  • از آویزان کردن این لباس ها پرهیز کنید. چون که پشم و بافت خیس چندین برابر وزن خودشان سنگین می شوند و به الیاف پارچه آسیب جدی وارد می کنند.

آخرین کلام از مقاله

بهترین روش شستن لباس های بافتنی و پشمی با ماشین لباسشویی و دست در این مقاله توضیح داده شد. اگر هر یک از شما عزیزان این موارد را چه با دست و چه با ماشین لباسشویی به خوبی رعایت کنید، قطعا لباس شما ماندگاری بیشتری خواهد داشت و مانند روز اولش زیبا باقی خواهد ماند. فراموش نکنید که خریدن هر لباسی به خصوص لباس های پشم و بافت، نیاز به صرف هزینه زیادی دارد. پس تا جایی که می توانید، به خوبی از آن ها نگهداری و مراقبت نمایید. به امید سودمند بودن مقاله بهترین روش شستن لباس‌های بافتنی و پشمی با دست و ماشین لباسشویی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *